Jak dobrze zapakować towar? Wyzwania dla e-sklepów.

Wzrost sprzedaży w branży e-commerce spowodował, że rośnie waga dobrego pakowania towarów przed wysłaniem ich do klientów. Dlaczego? Z trudem pozyskani nabywcy łatwo przechodzą do coraz liczniejszej konkurencji, gdy paczki docierają do nich w fatalnym stanie. Jak temu zaradzić? Prezentujemy skuteczne rozwiązania.

 

Na pozytywną ocenę jakości obsługi zamówienia wpływa nie tylko szybkość realizacji, ale także stan dostarczonej przesyłki. Osiągnięcie celu, jakim jest utrzymanie wysokiego standardu, wymaga włożenia wysiłku już na etapie przygotowania produktu do wysyłki do klienta, czyli odpowiedniego zapakowania. Jako operatorzy logistyczni z doświadczeniem, zawsze rekomendujemy opracowanie, a potem stosowanie w praktyce klarownych zasad i procedur. Dlaczego to takie ważne?

Znaczenie pakowania towaru w obsłudze zamówień

Wedle wyliczeń niemieckich badaczy, aż 79% zwróconych towarów jest nadal w dobrym stanie i jest sprzedawane jako nowe. To dobra wiadomość! Skala zwrotów i reklamacji dobrych produktów pokazuje, że warto w procesie dostawy zadbać o jakość zapakowania towaru, gdyż starania i środki zainwestowane w ten etap zwrócą się, gdy nastąpi etap zwrotów. Oczywiście klienci miewają różne wymagania i niekiedy oczekują więcej, niż firmy na rynku są w stanie zapewnić, ale nie to stanowi główny problem. Najczęstszym wyzwaniem jest sytuacja, gdy e-sklep zaczyna dynamicznie rosnąć, zyskuje popularność i otrzymuje coraz większą liczbę zamówień – wówczas samodzielne przygotowywanie przesyłek zaczyna być trudne, a nawet ryzykowne.

Można to ryzyko minimalizować – mówi nasz ekspert ds. jakości  Marcin Patynowski.  Należy pamiętać, że to po stronie nadawcy leży odpowiedzialność za odpowiednie zabezpieczenie przesyłki. Warto o to zadbać już za pierwszym razem, przewidując i zapobiegając potencjalnym uszkodzeniom towaru w transporcie. Dzięki opracowaniu określonego schematu postępowania, można nie tylko wyeliminować straty wynikające z utraty wartości towaru i niepotrzebnego jego obrotu (zwrot uszkodzonego towaru), ale także zaimponować nabywcom jakością usługi, czyli zyskać wizerunkowo. Na czym polega pakowanie i jak to robić dobrze? Oto kilka cennych wskazówek.

 

Jak prawidłowo przygotować paczkę do wysyłki?

  • Krok 1. Zdefiniowanie przesyłki

Na początku należy poznać specyfikę przedmiotu, który ma zostać wysłany. Dalsze decyzje będą determinowane przez np. wagę, rozmiar czy kruchość produktu. Na tym etapie trzeba ustalić także wartość przesyłki oraz zapoznać się ze szczegółowymi zaleceniami dotyczącymi transportu i pakowania.

  • Krok 2. Zapakowanie towaru

Zanim produkt trafi do pudełka, trzeba owinąć go materiałem chroniącym przed uszkodzeniami, np. folią bąbelkową. Dotyczy to każdej sztuki towaru. Następnie należy włożyć przedmiot do kartonu o regularnym kształcie i odpowiedniej wielkości, dobranej z uwzględnieniem wielkości towaru i jego zabezpieczenia. Dlaczego regularny kształt jest ważny? Wymaga go większość firm kurierskich i stawia jako warunek konieczny odbioru przesyłki. Tu również należy zwrócić uwagę na jakość samych pudełek. Kartony zużyte (które mają już za sobą liczne „podróże”) oraz wykonane ze zbyt cienkiej tektury, po prostu się nie nadają. Pakując warto również zadbać, by we wnętrzu pudełka nie było pustej przestrzeni. Dlatego najlepiej umieścić produkt w samym środku kartonu, a następnie wypełnić pozostałą wolną przestrzeń wypełniaczem, tzw. warstwą amortyzującą. Mogą to być poduszki wypełnione powietrzem, pianka, tzw. chipsy styropianowe lub chrupki, pognieciony papier,  itp. Zabezpieczenie to ma zapobiec ewentualnym zniszczeniom mogącym powstać podczas transportu, z jednej  strony w związku z  przemieszczaniem się przedmiotu w pudełku, z drugiej strony, z powodu styczności ze ściankami pudełka, co naraża towar na uszkodzenia od zewnątrz, np. od innych paczek podczas sortowania i transportu. Rynek oferuje bogaty wybór profesjonalnych wypełniaczy lub urządzeń do ich produkcji, z których możemy skorzystać.

  • Krok 3. Zamknięcie pudełka

Gdy produkt jest odpowiednio zapakowany, należy sprawdzić, czy wszystkie klapy pudełka są właściwie zamknięte. Stykające się części oraz brzegi kartonu muszą zostać zabezpieczone silną taśmą. Ważne, by użyć taśmy klejącej o szerokości przynajmniej 48 mm i skorzystać z metody H, aby zakleić wszystkie krawędzie i zamknięcia. W szczególnych przypadkach może być wymagane dodatkowe  zabezpieczanie paczki folią strecz i ponowne oklejenie taśmą zabezpieczającą.

  • Krok 4. Oznaczenie paczki

Następnie trzeba przymocować w widocznym miejscu dane niezbędne do wysyłki, czyli etykietę adresową. W szczególnych przypadkach warto dodatkowo napisać np. “SZKŁO/KRUCHE”, “GÓRA/DÓŁ”, bądź przykleić specjalną etykietę.

Podsumowanie

Jak widać, zapakowanie towaru nie jest bardzo trudne i można wykonać to samodzielnie. Jednak na pewnym etapie, gdy zamówień przybywa, warto przekazać ten logistyczny problem operatorom z doświadczeniem, którzy zadbają o każdy szczegół pakowania i dostawy. Pozwoli to nie tylko minimalizować straty wynikające z obrotu towarem, ale również pomoże w obsłudze i realizowaniu przyjaznej polityki sprzedażowej. Aby usprawnić proces przyjmowania zwrotów warto taką instrukcję przekazać również klientom.

Napisz do nas, aby otrzymać bezpłatną wycenę.

Informujemy, że:
1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest KMC Services Sp. z o.o. z siedzibą przy ul. Balickiej 56, 30-149 Kraków, RODO@kmc-services.com.pl, zwana dalej Spółką, która prowadzi operację przetwarzania Pani/Pana danych osobowych,
2. Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą w celu marketingu produktów i usług Spółki i nie będą udostępniane innym odbiorcom,
3. Spółka pozyskała Pani/Pana dane osobowe bezpośrednio od Pani/Pana,
4. Posiada Pani/Pan prawo do:
– żądania od Administratora dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych osobowych,
– wniesienia sprzeciwu wobec takiego przetwarzania,
– przenoszenia danych,
– cofnięcia zgody na przetwarzanie danych osobowych,
– wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych (Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych),
5. Pani/Pana dane osobowe nie podlegają zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji, w tym profilowaniu,
6. Pani/Pana dane będą przetwarzane do czasu złożenia przez Panią/Pana żądania usunięcia danych osobowych.
Czytaj więcej

Napisz do nas, aby otrzymać bezpłatną wycenę.

Informujemy, że:
1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest KMC Services Sp. z o.o. z siedzibą przy ul. Balickiej 56, 30-149 Kraków, RODO@kmc-services.com.pl, zwana dalej Spółką, która prowadzi operację przetwarzania Pani/Pana danych osobowych,
2. Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą w celu marketingu produktów i usług Spółki i nie będą udostępniane innym odbiorcom,
3. Spółka pozyskała Pani/Pana dane osobowe bezpośrednio od Pani/Pana,
4. Posiada Pani/Pan prawo do:
– żądania od Administratora dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych osobowych,
– wniesienia sprzeciwu wobec takiego przetwarzania,
– przenoszenia danych,
– cofnięcia zgody na przetwarzanie danych osobowych,
– wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych (Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych),
5. Pani/Pana dane osobowe nie podlegają zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji, w tym profilowaniu,
6. Pani/Pana dane będą przetwarzane do czasu złożenia przez Panią/Pana żądania usunięcia danych osobowych.
Czytaj więcej