Zmiana powierzchni magazynowej – budować czy wynajmować?

Nawet 700 000 m2 – tyle mogą wynieść nowe umowy najmu przestrzeni magazynowej do 2020 roku. Jak pokazują dane, w Polsce w budowie jest kolejne 2 mln 68 tys. m kw. nowych magazynów. Intensywne tempo rozwoju firm, w tym także w rynku e-commerce, napędza popyt na zwiększanie powierzchni magazynowych, co powoduje, że dziś coraz więcej firm staje przed dylematem: budować czy wynajmować?

 

Kiedy pomyśleć o zmianie przestrzeni magazynowej?

Kwestia budowy nowych magazynów czy rozbudowy istniejących jest bardzo ważna. Na tyle, że z pewnością w Twojej głowie zrodziło się pytanie: na jakim etapie rozwoju firmy warto decydować się na zmiany w magazynowaniu?

Podstawowym wskaźnikiem jest tendencja popytu, a następnie analiza danych – potrzeb i możliwości firmy. Sprzyjające liczby i wzrastające zainteresowanie produktami sprawia, że myślenie o magazynie staje się niezbędne. Można zatem śmiało powiedzieć, że rozwój firmy lub nieunikniona zmiana, to właściwy moment, aby zacząć prowadzić takie rozważania. Warto zwrócić uwagę na kilka poniższych sytuacji, które sygnalizować mogą, iż nadchodzi czas na zmiany.

Kiedy warto pomyśleć  o rozbudowie przestrzeni magazynowej?

  • planując rozwój biznesu,
  • planując nowe lokalizacje firmy,
  • planując wdrożenie nowego asortymentu, usług lub sposobu dystrybucji
  • kiedy brakuje miejsca w aktualnym magazynie,
  • kiedy posiadana infrastruktura i sprzęt nie zapewniają oczekiwanej wydajności.

Wynajmować czy budować?

Dane pokazują, że zarówno inwestowanie w nowe przestrzenie, jak i rozbudowa starych pomimo lekkiego spadku w 2019 roku osiągnie w Europie poziom niemalże 4, gdzie 1 oznacza słabo, a 5 doskonale.

Wykres 1. Inwestycje i rozbudowa przestrzeni magazynowych – tendencje

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Na podstawie: https://www.statista.com/statistics/818278/real-estate-investment-prospects-industrial-property-europe/

 

I kiedy inwestycje w nowe powierzchnie mają się bardzo dobrze, to rynek wynajmu powierzchni magazynowych w Polsce bije rekordy, a 2 ml m. kw. wynajęte w pierwszych sześciu miesiącach 2018 roku, to najlepszy wynik w historii. Przedsiębiorcy mają więc bo wyboru szeroki wachlarz możliwości. Kluczowe staje się więc pytanie: budować czy wynajmować?

Każde z tych dwóch rozwiązań ma swoje plusy i minusy. Jeśli potrzebujemy powierzchni magazynowej natychmiast, to decydowanie lepiej postawić na wynajem. Sprawdzi się on też w sytuacji kiedy nie chcemy zastanawiać się nad  przyszłością firmy lub w sytuacji, gdy działalność gospodarcza jest mocno uzależniona od wahań rynku i koniunktury. Patrząc jednak na tą kwestię długofalowo, zazwyczaj bardziej opłaca się postawić na budowę własnego magazynu. Nowy magazyn można idealnie dopasować do potrzeb firmy i standardów jakie musi spełnić, aby przechowywać w nim towary. Nowo powstający budynek można też dopasować do procesów logistycznych jakie realizowane są w firmie. Minusem może być wysoka kwota inwestycji, którą trzeba ponieść jednorazowo, zaangażowanie i czas potrzebne na zbudowanie go.

Bez względu na to, które rozwiązanie zostanie wybrane, należy pamiętać o tym, że magazyny to centralne punkty biznesu i kluczowym jest, by optymalnie zaplanować procesy, które będą w nich zachodzić.

 

Nie każdy zdaje sobie sprawę, że nie w samym budowaniu tkwi problem

O tym, jak ważna jest rozsądna polityka magazynowania możemy przekonać się na co dzień. Od warunków, jakie stworzymy pracownikom oraz od ich przeszkolenia zależy szybkość obsługi klientów, a co za tym idzie także tempo realizacji zamówienia.

Wiele firm popełnia błąd, decydując się najpierw na budowę magazynu, a dopiero później projektując procesy magazynowe, jakie będą w nim realizowane – mówi nasz ekspert Maciej Winiarski. Nie taka powinna być kolejność. Zanim zaprojektuje się bryłę magazynu warto skupić się na bardzo ważnej rzeczy – zaprojektowaniu przyszłej organizacji magazynu i procesów w nich zachodzących.

Od czego zacząć budowę magazynu? Jak poradzić sobie z tym nierentownym? Wiele firm, które najpierw inwestuje w powstanie przestrzeni, bez wcześniejszego projektu procesów, zmuszona jest później do kosztownej ich przebudowy lub zaakceptowania strat na nieoptymalnych procesach magazynowych, jakie umożliwia tak zaprojektowany magazyn. Opłaca się więc skorzystać z pomocy doradczej, by najpierw zaplanować, a potem budować. To niezwykle ważne, aby przed przystąpieniem do budowy postawić m.in. na:

  • określenie celów strategicznych i operacyjnych, jakie ma spełniać przyszły magazyn
  • zaprojektowanie przyszłych procesów magazynowych wraz z ich KPI,
  • dobór lokalizacji, typu i skali magazynu,
  • dobór sprzętu, wyposażenia oraz infrastruktury informatycznej,
  • zaprojektowanie obiegu dokumentów i informacji
  • określenie wymogów kadrowych
  • weryfikację wydajności produkcyjnej i kosztów funkcjonowania magazynu

Jeśli myślimy więc o powiększeniu powierzchni magazynowej w naszej firmie warto zaczerpnąć pomocy ekspertów, którzy realizują podobne projekty w praktyce. To bardzo ważne, by sięgnąć po wiedzę praktyków a nie teoretyków, którzy również oferują usługi doradcze. Wsparcie doradców zewnętrznych może uchronić przedsiębiorcę przed wykonaniem niewłaściwego kroku i zapewni, że jego pieniądze zostaną dobrze zainwestowane.

 

Napisz do nas, aby otrzymać bezpłatną wycenę.

Informujemy, że:
1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest KMC Services Sp. z o.o. z siedzibą przy ul. Balickiej 56, 30-149 Kraków, RODO@kmc-services.com.pl, zwana dalej Spółką, która prowadzi operację przetwarzania Pani/Pana danych osobowych,
2. Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą w celu marketingu produktów i usług Spółki i nie będą udostępniane innym odbiorcom,
3. Spółka pozyskała Pani/Pana dane osobowe bezpośrednio od Pani/Pana,
4. Posiada Pani/Pan prawo do:
– żądania od Administratora dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych osobowych,
– wniesienia sprzeciwu wobec takiego przetwarzania,
– przenoszenia danych,
– cofnięcia zgody na przetwarzanie danych osobowych,
– wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych (Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych),
5. Pani/Pana dane osobowe nie podlegają zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji, w tym profilowaniu,
6. Pani/Pana dane będą przetwarzane do czasu złożenia przez Panią/Pana żądania usunięcia danych osobowych.
Czytaj więcej

Napisz do nas, aby otrzymać bezpłatną wycenę.

Informujemy, że:
1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest KMC Services Sp. z o.o. z siedzibą przy ul. Balickiej 56, 30-149 Kraków, RODO@kmc-services.com.pl, zwana dalej Spółką, która prowadzi operację przetwarzania Pani/Pana danych osobowych,
2. Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą w celu marketingu produktów i usług Spółki i nie będą udostępniane innym odbiorcom,
3. Spółka pozyskała Pani/Pana dane osobowe bezpośrednio od Pani/Pana,
4. Posiada Pani/Pan prawo do:
– żądania od Administratora dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych osobowych,
– wniesienia sprzeciwu wobec takiego przetwarzania,
– przenoszenia danych,
– cofnięcia zgody na przetwarzanie danych osobowych,
– wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych (Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych),
5. Pani/Pana dane osobowe nie podlegają zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji, w tym profilowaniu,
6. Pani/Pana dane będą przetwarzane do czasu złożenia przez Panią/Pana żądania usunięcia danych osobowych.
Czytaj więcej