Według najnowszych badań przeprowadzonych przez firmę KPMG, największy wpływ na skłonność do rekomendowania konkretnej marki w Polsce mają dwa filary – personalizacja oraz wiarygodność. Pierwszy czynnik uplasował się na pozycji wiodącej z wynikiem 20%, co jednoznacznie pokazuje, jak istotną rolę odgrywa on w sektorze Customer Experience.
Customer Experience, inaczej CX, to suma wszystkich doświadczeń klienta, które zdobywa podczas kontaktu z danym produktem bądź marką. Wedle najnowszych badań przeprowadzonych przez PWC „Global Consumer Insights Survey 2019”, Customer Experience pozostaje obecnie jednym z najważniejszych trendów na rynku e-commerce, wyprzedzającym m.in. content marketing czy social media.
Zgodnie z raportem KPMG z 2019 roku „[Cyfrowy] klient – nasz pan”, od drugiego kwartału 2018, zdecydowanie wzrosła rola filaru personalizacji w budowie pozytywnych doświadczeń klienta. Samodzielny wpływ tego filaru na NPS (Net Promoter Score) wzrósł aż o 5 p.p., stając się równocześnie obszarem o największym wpływie na lojalność klienta. Polscy konsumenci z coraz silniejszym przekonaniem oczekują zatem, że dostawcy będą oferować im produkty i usługi w pełni dostosowane do indywidualnych potrzeb i preferencji. W okresie Świąt, który dla rynku wirtualnego potrafi być szczególnie intratny, aspekt personalizacji w kontekście procesów logistycznych, odgrywa zatem kluczową rolę.
Paczki personalizowane na Święta kluczem do sukcesu
Personalizacja przesyłek, co to oznacza w praktyce? Obecnie standardem jest korzystanie z pudełek i taśm opatrzonych firmowym logo. Jak najbardziej pożądane jest zatem, aby w okresie poprzedzającym Święta zainwestować w dekoracyjne opakowania bożonarodzeniowe, a także ozdobne wstążki oraz wypełnienia i pachnące dodatki. Ku tzw. dobrym praktykom skłania się coraz więcej rodzimych marek, idąc w ślad za światowymi trendami. Doskonałym przykładem może być sklep Ministerstwo Dobrego Mydła, który dba o ozdobne, misternie wykonane pudełka.
Podobnie znana odzieżowa marka Vistula, w okresie przedświątecznym zamienia klasyczne, firmowe pudełka na złote, dekoracyjne modele, podkreślające splendor i wagę Świąt.
Innym przykładem może być również polska marka Pompoms, która swoje produkty pakuje w kunsztownie zdobione opakowania.
Ciekawym zabiegiem wpisującym się w politykę wielu marek jest również personalizacja przesyłek zgodnie z trendem eko. Firmy wykorzystujące estetyczne opakowania eco-friendly, redukując tym samym negatywny wpływ na środowisko do koniecznego minimum, są odbierane przez klientów niezwykle pozytywnie. Autorytetem w tej dziedzinie może być np. polska marka HelloEco, która każdy z zakupionych przed Świętami produktów pakuje w ekologiczne, wysoce estetyczne opakowania.
Pudełko to nie wszystko
Oprócz pięknych opakowań, wiele brandów dodaje do paczek drobne upominki. Mniejsze firmy lub kameralne pracownie artystyczne bardzo często wykorzystują także inne, równie atrakcyjne sposoby na personalizację paczek. Tak jak chociażby studio Kate&Kate, zajmujące się dystrybucją unikalnej, ręcznie robionej biżuterii artystycznej. Oprócz pięknych, brokatowych opakowań, jedwabnych wstążek, złotych bibułek i piórek, właścicielka używa subtelnej mgiełki zapachowej, którą spryskuje zawartość świątecznych paczek.
W tyle nie pozostają również międzynarodowe marki kosmetyczne, np. sieć perfumerii Douglas, która oprócz pięknie zapakowanych pudełek decyduje się na dedykowane kartki z życzeniami.
Personalizacja, a pozytywne emocje
Wszystkie te zabiegi pozostają zgodne z modną filozofią unboxing experience, która jest jednym ze sprawdzonych sposobów na przyciągnięcie uwagi konsumenta. Oryginalne, pięknie zapakowane paczki, będące dla klienta niespodzianką, stwarzają sytuację, w której zaufanie odbiorcy do marki zdecydowanie wzrasta. Jeden z najbardziej doświadczonych światowych ekspertów branży CX, Colin Shaw, pisze na swoim blogu:
„Aby w pełni zrozumieć preferencje swoich klientów, musisz stale przeprowadzać dokładny research i dostosowywać swoją ofertę do ich aktualnych potrzeb oraz bieżących okoliczności. Dzięki temu, uda Ci się sukcesywnie budować więź pomiędzy konsumentami, a swoją firmą. Personalizowanie przesyłek sprawia, że firma staje się klientowi bliższa i budzi w nim pozytywne emocje, które w przyszłości owocują wyższym poziomem lojalności na linii konsument-sprzedawca.”
Ponadto, według raportu Tubular Insights, usatysfakcjonowany konsument jest skłonny dzielić się momentem rozpakowywania paczki z innymi internautami np. przez portale społecznościowe. Wedle zgromadzonych danych, w czwartym kwartale ubiegłego roku filmy unboxingowe wygenerowały ponad 500 milionów wyświetleń.
FULFILLMENT 360°: sposób na atrakcyjną personalizację paczek
Zabieg personalizacji wpływa nie tylko na wyższy poziom zaufania konsumentów, ale jest również doskonałym zabiegiem wizerunkowym. Firmy, które pragną podążać ścieżką najnowszych, światowych trendów mogą skorzystać z oferty FULFILLMENT 360°, w ramach której w KMC-Services personalizujemy przesyłki na wiele sposobów. Nietuzinkowe składanie ubrań, otulanie produktów w bibułę i papier dekoracyjny, perfumowanie oraz przewiązywanie ozdobnymi wstążkami – to wszystko i wiele więcej można znaleźć w naszej bogatej ofercie FULFILLMENT 360°. Warto pamiętać, że jest to odpowiedź nie tylko na najnowsze, światowe tendencje, ale przede wszystkim na oczekiwania klientów, dla których personalizowane paczki pozostają wyznacznikiem szacunku, staranności oraz troski o ich potrzeby.
Artykuły, które mogą Cię zainteresować: