Jak zarządzać towarem? Magazynowanie i pakowanie w działalności e-commerce.

Jednym z celów strategicznych LPP na 2019 rok jest wdrożenie systemu RFID w sieci Reserved. Decyzja ma przynieść spółce dodatkowy miliard z przychodów ze sprzedaży produktów w sklepach internetowych. Wygospodarowane środki pozwolą polskiemu przedsiębiorstwu wejść na rynek e-commerce we wszystkich krajach członkowskich UE i na Ukrainie. Jak widać, wystarczy jedno usprawnienie w zarządzaniu łańcuchem dostaw, aby zrewolucjonizować działalność firmy.

 

Problemy związane z magazynowaniem i pakowaniem

Niedawno w naszym artykule poświęconym pułapkom sukcesu w branży e-commerce pojawił się przykład firmy American Giant, która w wyniku nagłego wzrostu zainteresowania nie nadążała z produkcją, a magazyny opustoszały bardzo szybko. Firma nie zgromadziła odpowiednich zapasów, więc nie była w stanie obsłużyć klientów.

Podjęcie się samodzielnego pakowania i magazynowania jest dobrą decyzją w pierwszej fazie obecności na rynku, kiedy zamówień jest stosunkowo niewiele. Gdy firma się rozrasta i trzeba ponieść duże nakłady inwestycyjne związane z budową hal czy pozyskaniem wykwalifikowanych pracowników, prowadzenie własnej logistyki może stać się nieefektywne. Należy wziąć pod uwagę również fakt, że branża e-commerce narażona jest na sezonowość sprzedaży. Wówczas pojawiają się zróżnicowane potrzeby w odniesieniu do powierzchni magazynowej, zdolnej pomieścić więcej towarów niż w gorszych pod względem obrotu miesiącach. Na pewnym etapie rozwoju, korzystanie wyłącznie z własnych zasobów magazynowych jest często pierwszym objawem postępującego zmniejszenia potencjału konkurencyjnego, który doprowadzić może nawet do zamknięcia firmy.

W procesie samodzielnego doskonalenia procesu logistycznego, przedsiębiorstwo czekają nie tylko wydatki, ale także seria prób i błędów, a osiągnięcie mistrzostwa w tym obszarze może niepotrzebnie odciągać uwagę od podstawowego przedmiotu działalności. I o ile samodzielne pakowanie i magazynowanie niesie wiele korzyści – szczególnie na początku działalności – to wraz z jego rozwojem warto przyglądnąć się innym możliwościom.

Mirosław Antonowicz z Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie wyróżnia trzy podstawowe formy organizacji logistyki w branży e-commerce. Dla każdej strategii istnieje szereg rozwiązań, które mogą przyczynić się do usprawnienia gospodarowania magazynem.

 

1. Własna logistyka

Strategia oparta o magazyny należące do sklepu jest najczęściej spotykana wśród podmiotów z niewielką skalą zamówień. Aby udoskonalić obrót towarem, należy na początku sklasyfikować zapasy pod względem funkcjonalnym. Właściwe poznanie asortymentu bywa trudne, ale pomaga m.in. zabezpieczyć się przed okresowymi wahaniami popytu i podaży czy zmianami na rynku. Gdy w sklepie znajduje się kilka tysięcy indeksów, wykonanie analizy jest zadaniem wyłącznie dla profesjonalistów.

 

2. Dropshipping

Polega na wysyłce towaru z magazynu zewnętrznego. Odpowiedzialność może zostać przeniesiona np. na producenta. Sklep internetowy pełni wówczas funkcję pośrednika, który zajmuje się wyłącznie odpowiednią ekspozycją towaru i zachętą do zakupu. Jednak to po stronie podmiotu e-commerce należą decyzje dotyczące sposobu i miejsca dostarczenia przesyłki oraz oferowanych udogodnień dla wybranej grupy towarów.

 

3. One stop commerce

A gdyby tak pakowanie i  magazynowanie powierzyć doświadczonym w tej dziedzinie firmom? Kompleksowa obsługa, zwana także fullfillmentem, to pełen outsourcing logistyki obsługi zamówień. Największą korzyścią jest możliwość znacznego zwiększenia liczby zamówień, bez obaw o problemy z doręczaniem przesyłek. Specjaliści dbają o bezpieczne przechowywanie produktów w magazynie, a gdy pojawi się nowe zamówienie kompletują je i wysyłają do klienta. Dzięki temu rozwiązaniu sklep internetowy może skupić swoje działania na rozwoju, pozyskiwaniu klientów i generowaniu coraz większych zysków.

Czasami wystarczy jedno usprawnienie w firmie, aby przenieść ją na kolejny etap rozwoju. Jednak codzienna rzeczywistość stawia przed przedsiębiorcami coraz większe wyzwania, którym trudno sprostać prowadząc jednocześnie aktywność biznesową. Coraz częściej konieczne staje się zatem pozyskanie wiarygodnych i rzetelnych partnerów biznesowych, którzy zapewnią specjalistyczną, dostosowaną do zmieniających się wymogów rynku, obsługę wybranych obszarów działalności i pozwolą przedsiębiorcy skupić się na zarządzaniu całościowym rozwojem firmy oraz korzystaniu z szans rynkowych.

Napisz do nas, aby otrzymać bezpłatną wycenę.

Informujemy, że:
1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest KMC Services Sp. z o.o. z siedzibą przy ul. Balickiej 56, 30-149 Kraków, RODO@kmc-services.com.pl, zwana dalej Spółką, która prowadzi operację przetwarzania Pani/Pana danych osobowych,
2. Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą w celu marketingu produktów i usług Spółki i nie będą udostępniane innym odbiorcom,
3. Spółka pozyskała Pani/Pana dane osobowe bezpośrednio od Pani/Pana,
4. Posiada Pani/Pan prawo do:
– żądania od Administratora dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych osobowych,
– wniesienia sprzeciwu wobec takiego przetwarzania,
– przenoszenia danych,
– cofnięcia zgody na przetwarzanie danych osobowych,
– wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych (Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych),
5. Pani/Pana dane osobowe nie podlegają zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji, w tym profilowaniu,
6. Pani/Pana dane będą przetwarzane do czasu złożenia przez Panią/Pana żądania usunięcia danych osobowych.
Czytaj więcej

Napisz do nas, aby otrzymać bezpłatną wycenę.

Informujemy, że:
1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest KMC Services Sp. z o.o. z siedzibą przy ul. Balickiej 56, 30-149 Kraków, RODO@kmc-services.com.pl, zwana dalej Spółką, która prowadzi operację przetwarzania Pani/Pana danych osobowych,
2. Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą w celu marketingu produktów i usług Spółki i nie będą udostępniane innym odbiorcom,
3. Spółka pozyskała Pani/Pana dane osobowe bezpośrednio od Pani/Pana,
4. Posiada Pani/Pan prawo do:
– żądania od Administratora dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych osobowych,
– wniesienia sprzeciwu wobec takiego przetwarzania,
– przenoszenia danych,
– cofnięcia zgody na przetwarzanie danych osobowych,
– wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych (Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych),
5. Pani/Pana dane osobowe nie podlegają zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji, w tym profilowaniu,
6. Pani/Pana dane będą przetwarzane do czasu złożenia przez Panią/Pana żądania usunięcia danych osobowych.
Czytaj więcej