Ekologiczne opakowania – sposób na walkę z plastikiem i nowy trend wśród świadomych e-sklepów

Jak wykazał najnowszy raport Green Generation 2020, niemal 80% badanych internautów zauważa nieekologiczne zachowania w branży e-commerce. Co więcej, aż 60% kupujących w sklepach internetowych na bieżąco śledzi informacje dotyczące zmian środowiska naturalnego i zdecydowanie optuje za wdrożeniem tzw. dobrych praktyk ekologicznych dotyczących pakowania przesyłek.

Regulacje dotyczące plastiku coraz bardziej restrykcyjne

Wraz z końcem roku 2018 Parlament Europejski poparł wprowadzenie w UE zakazu sprzedaży przedmiotów jednorazowego użytku, takich jak: plastikowe sztućce, talerze, słomki czy polistyrenowe pojemniki. Całkowity zakaz produkcji plastiku jednorazowego ma wejść w życie do 2021 roku. Oprócz tego, pojawiły się nowe regulacje dotyczące gospodarki odpadami i opakowaniami. Firmy – również internetowe – oprócz opracowania i wdrożenia procedur unieszkodliwiania odpadów, zostały zobowiązane do pełnej ewidencji odpadów i opakowań w systemie teleinformatycznym oraz wdrożenia systemu sprawozdawczości w tym obszarze. Jak komentuje w raporcie Mobile Institute radca prawny Lubasz i Wspólnicy – Kancelaria Radców, Witold Chomiczewski:

Opakowania w sposób nierozerwalny wiążą się z działalnością e-sklepów. Towar zakupiony na odległość musi być zabezpieczony na czas transportu i dociera do adresata w opakowaniu. To z kolei dość szybko staje się odpadem i zostanie wyrzucone przez adresata przesyłki. Stąd w poszczególnych państwach wprowadza się rozwiązania, które mają na celu monitorowanie ilości opakowań wprowadzanych na rynek przez dany sklep internetowy, tworzy się rejestry, czy nakłada obowiązek odzysku danego typu opakowań.”

Trend 2020: e-klienci oczekują ekologicznych opakowań

Postępujące restrykcje dotyczące ograniczenia zużywania plastiku stały się również doskonałą okazją do międzynarodowej debaty na temat stanu środowiska naturalnego – w tym również w branży e-commerce. Jak wykazały badania, świadomość internetowych konsumentów dotycząca zagrożeń klimatycznych stale rośnie. Według raportu Sustainable Packaging Unwrapped opracowanego przez GlobalWebIndex, aż 42% kupujących w USA i Wielkiej Brytanii zadeklarowało, że podczas zakupów zwraca uwagę na ekologiczne opakowania produktów.

W Polsce, zgodnie z badaniami przeprowadzonymi przez Mobile Institute, największą dezaprobatę wśród e-kupujących najczęściej budzi plastikowa folia używana do pakowania przesyłek. Ponad 20% badanych jest zatem za całkowitym wyeliminowaniem opakowań zawierających chociażby śladowe foliowe elementy. Na drugim miejscu, z wynikiem 19%, znalazło się pakowanie produktów spożywczych w woreczki foliowe i reklamówki. Niechęć internetowych konsumentów budzi również wysyłanie małych produktów w za dużych paczkach oraz używanie sztucznych wypełniaczy – brak zrozumienia dla tego typu praktyk wyraziło 18% badanych.

Nowoczesny e-biznes powinien być eko

Jak wynika zatem z bieżących analiz, postawa proekologiczna wśród e-przedsiębiorców może stanowić o ich utrzymaniu czy wręcz osiągnięciu przewagi w danym segmencie rynkowym. Współcześnie właściciele e-sklepów chętnie inwestują w budowanie wizerunku jako odpowiedzialnego sprzedawcy. Ekologiczny, zrównoważony rozwój będzie więc kolejnym z kluczowych czynników, które przemawiają do coraz bardziej świadomej grupy konsumentów. Jak można przeczytać w raporcie Trendy opakowaniowe, działanie w zgodzie ze środowiskiem wcale nie musi wymagać dużych nakładów finansowych ze strony e-sklepów, zwłaszcza wobec szeroko dostępnych, tanich alternatyw dla plastiku, takich jak: szary papier, biodegradowalny skropak, worki jutowe, opakowania wielokrotnego użytku, papierowa taśma czy papier ekologiczny pochodzący z recyklingu. Na ciekawy aspekt zwrócili również uwagę eksperci przeprowadzający badanie Mobile Institute. Zgodnie z analizami, nawet 43% e-kupujących byłoby w stanie dopłacić 1-2 zł za ekologiczne opakowanie. Za dopłatą wysokości 5-10 złotych opowiedziało się natomiast 23% e-kupujących.

E-firmy zaczynają działać e-ekologicznie

Troska o środowisko, zmieniające się trendy w konsumpcji oraz dbałość o wizerunek są głównymi czynnikami determinującymi nieustannie postępującą ekologizację wśród właścicieli e-sklepów. Nic zatem dziwnego, że coraz więcej dużych marek decyduje się na wprowadzenie tzw. zielonych opakowań.

Jednym z najlepszych przykładów jest internetowy gigant, zalando.com. Pod koniec roku 2019 firma postanowiła przetestować tzw. wielorazowe opakowania, które konsument powinien odesłać zaraz po odebraniu przesyłki. Ekologiczne paczki można odsyłać na takiej samej zasadzie jak przy dokonywaniu zwrotów. Co równie istotne, wielorazowe eko-opakowania wykonane są z papieru pochodzącego z recyklingu, zaś torby zaprojektowane w 80% z materiału PCR. Aktualnie testy trwają jedynie w krajach skandynawskich, jednak jak wynika z badań firmy, klienci nastawieni są do nich entuzjastycznie.

ekologiczne opakowania sposób na walkę z plastikiem

Oprócz zagranicznego gracza, jakim jest zalando, warto bliżej przyjrzeć się kilku rodzimym e-firmom, podążającym śladami ekologicznych praktyk. Jedną z nich jest np. laplander.pl, czyli sklep wyspecjalizowany w wyposażeniu dla miłośników bushcraftu, survivalu i szeroko rozumianej turystyki. E-sklep wprowadził biodegradowalne i w pełni ekologiczne opakowania. Jak zaznacza właściciel, produkty pakowane są w pudełka kartonowe pochodzące z recyklingu, których wymiary dostosowane są do gabarytów towaru. Co więcej, w celu zabezpieczenia sprzętu przed ewentualnymi wstrząsami, nie stosuje folii bąbelkowej, a papierowe wypełnienie.

sposób na walkę z plastikiem ekologiczne opakowania

Innym polskim e-sklepem, jaki w trosce o środowisko wprowadził eko wysyłki jest cosibella.pl. Na jego stronie można znaleźć nie tylko w pełni ekologiczne kosmetyki, ale również opakowania. Firma wykorzystuje tekturowe kartony, szarą, papierową taśmę, a także drukuje wszelkie informacje, notatki czy kartki okolicznościowe na ekologicznym papierze z recyklingu.

ekologiczne opakowania

Ogromnym eko sprzymierzeńcem jest również sklep internetowy z odzieżą i akcesoriami, surfinc.co.pl. Jak można przeczytać na stronie firmy, wszystkie używane przez nią opakowania są wolne od plastiku, a produkty opuszczają fabrykę zapakowane w koperty oraz worki z brązowego papieru pochodzącego z recyklingu. Co więcej, firma używa klasycznych pieczątek, aby umieszczać swoje logo na kopertach i torbach.

opakowania ekologiczne na odzież

Za eko trendami w dziedzinie e-commerce coraz częściej podążają również małe, rodzinne firmy. Doskonałym tego przykładem może być np. sklep z biżuterią kogajubiler.pl. Właścicielka wyznaje zasadę zero-waste. Podczas finalizacji zamówienia klient może wybrać opakowanie w pełni ekologiczne. Co więcej, osoby, które zdecydują się na tego rodzaju rozwiązanie otrzymują 5% rabatu. A wszystko w zamian za to, że biżuteria opakowana zostanie w szary papier, gazety lub paczuszkę wykorzystaną kolejny raz. Jak zaznacza sklep, jest to opcja dobrowolna, jednak liczy na to, że w przyszłości uda mu się całkowicie zrezygnować z ozdobnego pakowania zamówień.

opakowania ekologiczne na kosmetyki

Podobną ekologiczną strategię wyznaje właścicielka sklepu mileco-kosmetyki.pl, w którego ofercie znajdują się naturalne kosmetyki i akcesoria. Jak można przeczytać na stronie, do pakowania produktów stosowane są wyłącznie ekologiczne materiały. Co więcej, każda paczka jest ozdobiona i przypomina prezent, co stanowi jedynie dowód na to, że ekologiczne pakowanie może być również estetyczne.

ekologiczne opakowania na kosmetyki

FULFILLMENT 360°: sposób na ekologiczne pakowanie

Ekologiczne trendy to kolejny kamień milowy w branży e-commerce. Współcześni konsumenci doskonale zdają sobie sprawę, że stosowanie dobrych praktyk w e-biznesie ma ogromny wpływ na środowisko, dlatego coraz częściej skłaniają się ku firmom ograniczającym szkodliwe surowce. Warto zatem pamiętać, że ekologiczne pakowanie jest nie tylko ukłonem w stronę środowiska naturalnego, ale i słusznym zabiegiem wizerunkowym. Firmy, które pragną pozostać w trendach, mogą skorzystać z oferty FULFILLMENT 360°, w ramach której w KMC-Services pakujemy paczki zgodnie z otrzymanymi wytycznymi. Kartonowe pudełka, naturalne wypełnienia czy jutowe wstążki – to wszystko można znaleźć w naszej ofercie FULFILLMENT 360°. Takie rozwiązanie stanowi doskonałą eko-alternatywę dla klasycznych opakowań, dzięki którym można się wyróżnić, zdobyć zaufanie klientów i przede wszystkim, przysłużyć się planecie.

Artykuły, które mogą Cię zainteresować:

Napisz do nas, aby otrzymać bezpłatną wycenę.

Informujemy, że:
1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest KMC Services Sp. z o.o. z siedzibą przy ul. Balickiej 56, 30-149 Kraków, RODO@kmc-services.com.pl, zwana dalej Spółką, która prowadzi operację przetwarzania Pani/Pana danych osobowych,
2. Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą w celu marketingu produktów i usług Spółki i nie będą udostępniane innym odbiorcom,
3. Spółka pozyskała Pani/Pana dane osobowe bezpośrednio od Pani/Pana,
4. Posiada Pani/Pan prawo do:
– żądania od Administratora dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych osobowych,
– wniesienia sprzeciwu wobec takiego przetwarzania,
– przenoszenia danych,
– cofnięcia zgody na przetwarzanie danych osobowych,
– wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych (Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych),
5. Pani/Pana dane osobowe nie podlegają zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji, w tym profilowaniu,
6. Pani/Pana dane będą przetwarzane do czasu złożenia przez Panią/Pana żądania usunięcia danych osobowych.
Czytaj więcej

Napisz do nas, aby otrzymać bezpłatną wycenę.

Informujemy, że:
1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest KMC Services Sp. z o.o. z siedzibą przy ul. Balickiej 56, 30-149 Kraków, RODO@kmc-services.com.pl, zwana dalej Spółką, która prowadzi operację przetwarzania Pani/Pana danych osobowych,
2. Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą w celu marketingu produktów i usług Spółki i nie będą udostępniane innym odbiorcom,
3. Spółka pozyskała Pani/Pana dane osobowe bezpośrednio od Pani/Pana,
4. Posiada Pani/Pan prawo do:
– żądania od Administratora dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych osobowych,
– wniesienia sprzeciwu wobec takiego przetwarzania,
– przenoszenia danych,
– cofnięcia zgody na przetwarzanie danych osobowych,
– wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych (Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych),
5. Pani/Pana dane osobowe nie podlegają zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji, w tym profilowaniu,
6. Pani/Pana dane będą przetwarzane do czasu złożenia przez Panią/Pana żądania usunięcia danych osobowych.
Czytaj więcej