Co to jest hub logistyczny?

Szybki rozwój sektora e-commerce prowadzi do tworzenia dużych hubów logistycznych w lokalizacjach kluczowych dla importu i eksportu.

Aby dowiedzieć się dokładnie, co to jest hub logistyczny i na czym polegają jego zadania, zapraszamy do zapoznania się z dalszą częścią niniejszego artykułu.

Hub – co to znaczy?

Hub po polsku to po prostu centrum. Mianem tym określa się parki logistyczne o sporej powierzchni, obejmujące wszystkie obiekty kluczowe dla łańcucha dostaw. W hubie realizowane są wszystkie etapy związane z przepływem towarów, w tym magazynowanie, przeładunek i dystrybucja.

Huby charakteryzują się ogromną powierzchnią, która często przekracza 1 mln m2. Lokalizowane są w strategicznych lokalizacjach, w pobliżu głównych tras handlowych.

Hub logistyczny – funkcje i usługi

Hub logistyczny oferuje szereg usług, które mają za zadanie usprawnić przepływ towarów oraz zarządzanie łańcuchem dostaw. Wśród nich znajduje się m.in.:

  • przechowywanie towarów – kluczowymi elementami hubów logistycznych są magazyny różnego rodzaju, m.in. chłodnicze i te służące do składowania towarów niebezpiecznych;
  • dystrybucja – huby oferują takie usługi jak sortowanie, pakowanie, etykietowanie czy przygotowanie towarów do wysyłki. Specjalizują się też w precyzyjnym kompletowaniu zamówień i przekazywaniu ich dostawcom;
  • transport – huby zazwyczaj dysponują własnymi pojazdami lub mają nawiązane umowy z dostawcami. Dzięki temu oferują usługi transportu drogowego, morskiego, lotniczego czy kolejowego;
  • spedycja – huby logistyczne odgrywają rolę spedytora. Są w stanie zorganizować transport towarów na zlecenie klientów;
  • technologie logistyczne – nowoczesne huby zwykle wykorzystują innowacyjne technologie w celu optymalizacji operacji. Często oferują usługi zarządzania magazynem za pomocą systemów WMS czy śledzenie towarów przy użyciu technologii RFID.

Parki logistyczne często mają w ofercie też usługi dodatkowe związane np. z marketingiem, obrotem dokumentami czy naprawą samochodów.

Hub logistyczny a magazyn – różnice

Wiele osób sądzi, że magazyn logistyczny i hub są tym samym, jednak to nieprawda. Oto główne różnice między nimi:

  • funkcje i usługi – magazyny oferują podstawowe usługi obejmujące przyjęcie, przechowywanie towarów, a także wydanie ich odbiorcy lub doręczenie do centrum dystrybucji. Huby oferują to wszystko oraz dodatkowe usługi;
  • powierzchnia – duże magazyny zazwyczaj mają powierzchnię do 100 000 m2. Natomiast wielkość hubów może osiągnąć nawet 2 500 000 m2;
  • infrastruktura – magazyn zazwyczaj składa się z jednego budynku, służącego do przechowywania towarów. Hub ma rozwiniętą infrastrukturę i może wręcz przypominać małe miasteczko. W jego skład zazwyczaj wchodzi kilka magazynów, biur, a nawet warsztatów;
  • położenie – magazyny najczęściej są zlokalizowane w sąsiedztwie głównych dostawców lub blisko kluczowych odbiorców. Huby zwykle powstają w pobliżu istotnych węzłów komunikacyjnych;
  • liczba pracowników – w hubach pracuje znacznie więcej pracowników niż w tradycyjnych magazynach. W parkach logistycznych zatrudnionych jest wiele osób, co wynika ze sporej liczby stanowisk oraz rozbudowanej infrastruktury.

Jak widać, magazyn (Gdańsk i inne miasta w Polsce) zdecydowanie różni się od hubów. Z tego względu nie należy stosować tych terminów zamiennie. Firmy zainteresowane magazynem zapraszamy serdecznie do sprawdzenia naszej oferty, a w razie pytań zachęcamy do kontaktu. Pozostajemy do dyspozycji!

Napisz do nas, aby otrzymać bezpłatną wycenę.

Informujemy, że:
1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest KMC Services Sp. z o.o. z siedzibą przy ul. Balickiej 56, 30-149 Kraków, RODO@kmc-services.com.pl, zwana dalej Spółką, która prowadzi operację przetwarzania Pani/Pana danych osobowych,
2. Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą w celu marketingu produktów i usług Spółki i nie będą udostępniane innym odbiorcom,
3. Spółka pozyskała Pani/Pana dane osobowe bezpośrednio od Pani/Pana,
4. Posiada Pani/Pan prawo do:
– żądania od Administratora dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych osobowych,
– wniesienia sprzeciwu wobec takiego przetwarzania,
– przenoszenia danych,
– cofnięcia zgody na przetwarzanie danych osobowych,
– wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych (Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych),
5. Pani/Pana dane osobowe nie podlegają zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji, w tym profilowaniu,
6. Pani/Pana dane będą przetwarzane do czasu złożenia przez Panią/Pana żądania usunięcia danych osobowych.
Czytaj więcej

Napisz do nas, aby otrzymać bezpłatną wycenę.

Informujemy, że:
1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest KMC Services Sp. z o.o. z siedzibą przy ul. Balickiej 56, 30-149 Kraków, RODO@kmc-services.com.pl, zwana dalej Spółką, która prowadzi operację przetwarzania Pani/Pana danych osobowych,
2. Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą w celu marketingu produktów i usług Spółki i nie będą udostępniane innym odbiorcom,
3. Spółka pozyskała Pani/Pana dane osobowe bezpośrednio od Pani/Pana,
4. Posiada Pani/Pan prawo do:
– żądania od Administratora dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych osobowych,
– wniesienia sprzeciwu wobec takiego przetwarzania,
– przenoszenia danych,
– cofnięcia zgody na przetwarzanie danych osobowych,
– wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych (Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych),
5. Pani/Pana dane osobowe nie podlegają zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji, w tym profilowaniu,
6. Pani/Pana dane będą przetwarzane do czasu złożenia przez Panią/Pana żądania usunięcia danych osobowych.
Czytaj więcej